Mind Clinic

טיפול בפחד מכלבים

מה היא פוביה או פחד מכלבים

פוביה מכלבים או סינופוביה הוא פחד עז ובלתי רציונאלי מכלבים, תופעה שכיחה מאוד. פוביה מכלבים עלולה לגרום לפגיעה של ממש באיכות החיים, להגביל את הקשר עם חברים וקרובי משפחה בעלי כלבים ולצמצם פעילויות שגרתיות. הסובלים מהפוביה יהיו עסוקים במחשבותיהם ובמעשיהם וימנעו ממפגש עם כלבים בכל הרמות. למשל הימנעות מהליכה בשבילים מסוימים או מכניסה לחדר מדרגות או מעליות. הימנעות מביקור בבתים בהם יש כלבים ומשהייה בגנים ציבוריים. במקרים קיצוניים מאוד אנשים לא ייצאו מהבית בשל הפחד המשתק שמא ייתקלו בכלב. פעמים רבות סינופוביה מתפתחת כבר בגיל הילדות אך היא יכולה בהחלט להופיע גם אצל מבוגרים.
החדשות הטובות הן שאפשר לטפל בפחד מכלבים, בכל גיל.

.

איך לא לפחד מכלבים

איך זה מרגיש – התסמינים

היום מבינים שפוביה מכלבים הינה פחד לא הגיוני ומתמשך. זה הרבה מעבר להרגשת אי נוחות כששומעים נביחות או נמצאים בסביבת כלב. הסובלים מפוביה מכלבים יימצאו במצב דריכות פיזית כאילו סכנה קיצונית מאיימת על בטחונם, גם אם אין מימד רציונאלי לתחושה זו. לפעמים פחד מכלבים מלווה בתחושת גועל וסלידה. פחד זה עלול להפריע לחיי היומיום ולעורר תסמינים פיזיים ונפשיים שונים:

התסמינים הפיזיים

הסימפטומים הנפשיים

מה הגורמים לפוביה מכלבים?

ייתכן שלא נדע מתי בדיוק התחיל הפחד או מה גרם לו לראשונה. הפחד עשוי להופיע בצורה חריפה עקב התקפת כלב או להתפתח בהדרגה לאורך זמן. גורמים אפשריים העשויים לעורר פחד מכלבים: 

איך לטפל בהתקפי חרדה

⦿ חוויה טראומטית מהעבר

חוויה טראומטית היא חוויה קשה, עקב חשיפה לסיטואציה מעוררת פחד, לא בהכרח כתוצאה מפגיעה פיזית ישירה, אלה התחושות שהיא הותירה אצל האדם. אותה חוויה טראומתית עשויה להשפיע על האופן בו אנו תופסים כלבים. אם עד לאותה נקודה המילה כלב נתפסה בעינינו ללא חשש, בעקבות החוויה השלילית שחווינו, כלב מתקשר בעינינו לפחד ולחרדה. לעתים, גם מחשבה על כלב או נביחה חזקה של כלב עלולה לעורר פחד של ממש.

⦿ חוויה שלילית של אדם אחר

בנוסף לחוויה טראומטית אישית, גם מידע או צפייה באירוע חיצוני בו אדם אחר חווה פגיעה על ידי כלב, עשויה לגרום לפיתוח רתיעה מכלבים. צפייה באירועים חיצוניים עשויה להיות משמעותית יותר כאשר מדובר בבני משפחה או אנשים קרובים.

⦿ גנטיקה ולמידה

כאשר ילד גדל בסביבה בה האנשים הקרובים אליו סובלים מפוביה מכלבים, יש סיכוי גבוה יותר לפתח פוביות וחרדות, אם זה על ידי נטייה גנטית או למידה ישירה. בנוסף, אנשים בעלי רגישות גבוהה עלולים לפתח פוביה מכלבים.

הטיפול בפוביה מכלבים

אחד הטיפולים היעילים והמומלצים ביותר היום להתמודדות עם פוביות וחרדות בכלל כולל פוביה מכלבים ובכל גיל הינו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). כל טיפול בפחד מכלבים יכלול בחשיפה. חשיפה הדרגתית ומותאמת לאדם הסובל מהפוביה בסביבה בטוחה ומוגנת. החשיפה גורמת לירידה ברגישות והפחד בנוכחות כלבים או במחשבות עליהם. על ידי החשיפה לגורם הפחד ובשילוב ויסות החרדה אנחנו מאמנים מחדש את המוח ומערכת העצבים ו'מתקנים' את מה שנרשם אצלנו כמסוכן ומאיים. 

מטרת הטיפול היא לפתח תחושת שליטה ולרכוש כלים להתמודדות מול המחשבות והרגשות. ביחד נלמד כלים להתמודדות עם מצבים קשים והעלאת ביטחון. כל אדם מגדיר לעצמו את המטרה, שהיא לא בהכרח לאמץ כלב. לעיתים קרובות המטרה היא להיות מסוגל לא לרדת לכביש מהמדרכה בה הולך כלב, לצאת לגן השעשועים עם הילדים בלי פחד משתק מכלבים או לבקר אצל משפחה וחברים החיים עם כלב. 

בנוסף לחשיפה הדרגתית ועדינה בפגישה, העבודה הטיפולית תכלול משימות והתמודדות בסביבה הטבעית של מי שסובל מפוביה מכלבים תוך כדי ויסות ומעקב.

ברוב המקרים ניתן להרגיש שיפור לאחר מספר מפגשים מועט יחסית ותהליך קצר.

טיפול בפחד מכלבים

הטיפול מתקיים בין קליניקה פרטית לשטח הפתוח, ירוק ונעים במועצה האזורית גזר, בעזרת כמה כלבים מאולפים לעבודה טיפולית בליווי נטע כורזים פסיכותרפיסטית בעלת ניסיון רב בטיפול נפשי בחרדות ופוביות שונות.

פחד מכלבים (סינופוביה) מטופלת בצורה שונה בהתאם למטופל ולקבוצת הגיל. לישראלים החוששים מכלבים, מוצעים שירותים ספציפיים שונים. ביניהם ניתן למנות חוסר רגישות הדרגתי, הכרוך בחשיפה לכלבים בצורה אחראית ובריאה. שיטה זו משמשת לעתים קרובות לשיקום ילדים. לעומתם, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) יכול להועיל למבוגרים מכיוון שהוא מלמד אותם כישורי התמודדות ומאתגר את המחשבות השליליות שלהם. עם הטיפול הנכון, אנשים מתגברים על החששות שלהם, מצליחים לחוש בנוח בנוכחות כלבים, ומשפרים את איכות החיים שלהם, בצורה משמעותית, כך שהקשב שלהם יכול להיות מוקדש לנושאים אחריםס

מספרים עלינו

"אין לי מילים כדי להודות לך מספיק על כל מה שעשית עבורי. לאורך כל הדרך הרגשתי בידיים כל כך טובות ותאמת את השלבים בטיפול כדי שארגיש בטוחה.  ראית אותי, אפשרת לי להיות מי שאני."

פוביה מכלבים

י' בת 32

"ממש הופתעתי שכל כך מהר הרגשתי שינוי ויכולתי להתמודד בצורה אחרת עם הפחדים שלי והרגשתי רגועה בנוכחות הכלב. אפשרת לי להיות גאה בעצמי וזה ימשיך ללוות אותי האלה. תודה!"

פחד מכלבים טיפול

ר' בת 28

תודה  רבה על התהליך,  המון בזכותך  ממש

מ' בת 23

אני גאה בעצמי שגם אחרי הרבה זמן
אני מתמודדת ואפילו מלמדת את הבת שלי שהכלב הוא החבר של האדם

ק' בת 30

תודה על התהליך שהיה ממוקד וקצר ונגע גם בתחומים נוספים
לא האמנתי כמה שינוי אפשר להשיג

י' בת 24

לפרטים נוספים וקביעת פגישה

Mind Clinic